Nowe lekcje w PiOA


Proponujemy nowe 2 godzinne lekce nt. Zagadnienia filozoficzne w naukach przyrodniczych oraz Lekcje z fantastyką naukową.

    W trakcie zajęć Zagadnienia filozoficzne w naukach przyrodniczych realizowane są zagadnienia:
    Filozoficzne refleksje nauk przyrodniczych, wspólne dla wszystkich nauk metody tworzenia i formułowania teorii naukowych, kryteria prawdziwości teorii naukowej, przykłady rozumowania indukcyjnego i metody hipotetyczno-dedukcyjnej w tworzeniu teorii fizycznych, pogląd nazywany redukcjonizmem, upadek mechanicyzmu, czyli na czym opierał się Newton formułując swoje prawa i dlaczego pojawiła się konieczność rozszerzenia teorii Newtona, przykłady myślenia indukcyjnego Newtona, filozoficzne zagadnienia teorii względności, relacja nieoznaczoności, wpływ myśli Einsteina na współczesną filozofię, początki kosmologii relatywistycznej, standardowy model kosmologii, czas i przestrzeń we współczesnych naukach przyrodniczych, filozoficzny problem początku wszechświata, determinizm i przyczynowość w opisie przyrody i w mechanice kwantowej, poznawanie wszechświata przez strukturę matematyczną, kwantowa teoria grawitacji, próby unifikacji fizyki, problemy z jednoznaczną interpretacją zjawisk fizycznych, niemożność sformułowania teorii ostatecznej.

    Jak powstał Wszechświat, dlaczego istnieje kosmos, jak rozległy jest kosmos, co to znaczy, że Wszechświat się rozszerza,  czy istnieją dodatkowe wymiary, jak dalece rzeczywisty jest wszechświat,  skąd się wzięły prawa natury, jaka jest najdalsza przyszłość wszechświata, co oznacza koncepcja wielości światów, czym jest wielkoskalowa struktura wszechświata, z czego wynika niezwykłość kwantów, co tak naprawdę  istnieje, dlaczego wszechświat jest przyjazny dla życia, czy Wszechświat jest precyzyjnie dostrojony do życia, czy świadomość jest samodzielnym bytem, jakie byty są świadome, jak utrzymujemy tożsamość osobową, dlaczego świadomość nam się wymyka, co łączy wszechświat ze świadomością, co się stanie z inteligentnymi formami życia, czym są pytania fundamentalne, czy matematyka została wynaleziona czy odkryta, czy teoria wszystkiego istnieje, czy podróże w czasie są możliwe, gdzie się podziali wszyscy kosmici, czy wszechświat jest symulacją, czy żyjemy w czasach ostatnich, dlaczego czarne dziury są zadziwiające, czym jest argument celowości, czym jest dowód z pierwszej przyczyny, dlaczego istnieje raczej coś niż nic?
W trakcie zajęć Lekcje z fantastyką naukową realizowane są zagadnienia:
    Pochodzenie i znaczenie terminu „fantastyka naukowa”, cechy gatunkowe fantastyki naukowej, tematy najczęściej poruszane przez fantastykę naukową, związki fantastyki naukowej z naukami przyrodniczymi i społecznymi, „syndrom pogranicza”, jako kluczowy czynnik fantastyki naukowej, potoczne i naukowe poglądy na naturę czasu, konsekwencje upływu czasu, pojęcie strzałki czasu, możliwości podróży w czasie, paradoksy podróży w czasie, konsekwencje mechaniki kwantowej, paradoks „kota Schrödingera”, ograniczenia dla podróży między planetarnych i międzygwiezdnych, korzyści z eksploracji Układu Słonecznego, przyszłość podróży międzygwiezdnych, gdzie się podziali wszyscy kosmici, bariery kulturowe i technologiczne przy porozumieniu się z inną cywilizacją,  czy żyjemy w „matrixie”, dynamiczny rozwój rzeczywistości wirtualnych, czy żyjemy w czasach ostatnich, apokaliptyczne wizje przyszłości, astronomowie jako bohaterowie fantastyki naukowej.
Zapraszam na zajęcia
A. Koba





Opracowanie - R.J.